A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Реутинська гімназія Кролевецької міської ради

Дошкільний підрозділ

Нормативно-правова база інклюзивної освіти

Міжнародно-правові акти в галузі прав людини:

1. «Загальна декларація прав людини» (1948 р.)

2. «Конвенція ООН про права дитини» (1989 р.)

3. «Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю» (2006 р.)

Закони України:

1. Конституція України

2. «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» (21.03.1991)

3. «Про реабілітацію інвалідів в Україні» (06.10.2005)

4. «Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу» (06.07.2010)

5. Закон України про освіту

6. Конвенція про права інвалідів (укр/рос)

Укази Президента України:

1. «Про додаткові невідкладні заходи щодо створення сприятливих умов життєдіяльності осіб з обмеженими фізичними можливостями» від 18.12.2007 № 1228

2. «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні» від 30.09.2010 № 926

Постанови та розпорядження Кабінету Міністрів України:

1. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку» від 5.07.2004 № 848

2. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження плану заходів щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших мало мобільних груп населення на 2009-2015 роки «Безбар’єрна Україна» від 29.07.2009 № 784

3. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах » від 15.08.2011 № 872

4. Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2012 року» від 03.12.2009 № 1482-р

5. Постанова Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах" від 09.08.2017 №588

6. Постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. №88.Деякі питання використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами у 2018 році

7.Постанова КМУ від 14 лютого 2018 р. №72 "Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2004 р. № 1096"

Накази Міністерства освіти і науки України:

1. «Про затвердження Положення про спеціальну загальноосвітню школу (школу-інтернат) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку» від 15.09.2008 №852

2. «Про затвердження типових штатів та штатних нормативів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку» від 05.12.2008 №1105

3. «Про затвердження Плану дій щодо запровадження інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на 2009-2012 роки» від 11.09.2009 № 855

4. «Про затвердження плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2012 року» від 21.12.2009 № 1153

5. «Про затвердження Концепції розвитку інклюзивної освіти» від 01.10.2010 № 912

6. «Про затвердження типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів» від 06.12.2010 № 1205

7. «Про затвердження Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах» від 09.12.2010 № 1224

8. «Про заходи щодо розв’язання актуальних проблем осіб з обмеженими фізичними можливостями» від 10.06.2011 №568

9. «Про затвердження Плану заходів щодо виконання завдань і заходів Державноїцільової програми на період до 2020 року» від 01.10.2012 №1063

Наказ МОН України від 12.06.2018 р. №627 "Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня для дітей з особливими освітніми потребами"
Наказ МОН України від 08.06.2018р. №609 "Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти"
Наказ МОН України від 23.04.2018р. №414 "Про затвердження Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах закладів загальної середньої освіти"
Наказ МОН України від 01.02.2018р. №90 "Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010р. №1205"

Листи Міністерства освіти і науки України:

1.«Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання» від 26.07.2012 №1/9-529

2.«Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» від 18.05.2012 №1/9-384

3."Щодо організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах" від 12.10.2015 №1/9 - 487

Інклюзивна освіта

Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами, зокрема дитини з особливостями психофізичного розвитку, в умовах загальноосвітнього закладу . Інклюзивне навчання забезпечує доступ до освіти дітей з особливими потребами у загальноосвітньому закладі за рахунок застосування методів навчання, що враховують індивідуальні особливості таких дітей. В основу інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей; забезпечує рівноцінне ставлення до всіх людей, але створює спеціальні умови для дітей з особливими потребами.

Програма розвитку дітей із затримкою психічного розвитку розроблена відповідно до реалізації завдань нової освітньої політики держави, в якій пріоритетність дошкільної освіти розглядається підмурком цілісної системи неперервної освіти. Від якості освіти, яку отримає дитина в перші роки життя, залежить динаміка її особистісного зростання, життєві установки, а відтак, й успішна інтеграція у суспільство, а для країни такий шлях – це підвищення сукупного інтелекту нації.

У цьому ключі впроваджено Закон України «Про дошкільну освіту», виконання якого супроводжується оновленням нормативної бази та програмно-методичного забезпечення дошкільної освіти. Основним нормативним документом, який визначає вимоги до змісту та обсягу дошкільної освіти в Україні, її пріоритети, є Базовий компонент дошкільної освіти, спрямований на оновлення принципів, цілей, змісту, технологій виховання, розвитку і навчання дітей.

У системі загальної освіти України спеціальна освіта розглядається як підсистема, таким чином модернізація принципів, цілей, змісту, технологій виховання, розвитку і навчання дітей має відбуватися у спеціальному дошкільному закладі. Таким чином, програма виховання і навчання дітей із затримкою психічного розвитку дошкільного віку є першим кроком розроблення нормативного і програмно-методичного забезпечення спеціальної дошкільної освіти для дітей цієї категорії.

Особливості дошкільної освіти дітей із затримкою психічного розвитку зумовлені специфікою структури дефекту, яка характерна для зазначеної аномалії розвитку – зниження інтелекту, недостатність пізнавальних процесів, незрілість емоційно-вольової сфери; важливо, що за умови раннього корекційного впливу можливе суттєве підвищення рівня інтелектуального розвитку.

Таким чином, метою спеціального навчання і виховання дітей із затримкою психічного розвитку дошкільного віку є корекційний розвиток пізнавальної, емоційно-вольової сфер, позитивних якостей особистості, що дало б можливість значній частині з них після виховання і навчання у закладі дошкільної освіти навчатися в звичайних умовах початкової загальноосвітньої масової школи і здобути цензовий рівень освіти.

Визначена мета виховання і навчання дошкільників із затримкою психічного розвитку реалізується такими загальними освітніми завданнями.

Розвивальні:

- формувати уявлення про природу, рукотворний світ, людей, що

оточують, саму себе;

- формувати довільність поведінки, самостійність у різних видах діяльності; вміння адекватно оцінювати свої досягнення в продуктивних видах діяльності, власні вчинки та особистісні якості в повсякденному житті;

- формувати соціальну компетентність, уміння налагоджувати доброзичливі стосунки з людьми різного віку та статі, виконувати різні соціальні ролі;

- розвивати фізичні якості дитини, формувати вміння володіти власним тілом, орієнтуватись у власній зовнішності та стані здоров’я, в корисних та шкідливих для дитячого організму чинниках, впливах.

Виховні:

- формувати позитивне ставлення до природи, предметів, людей, самої себе;

- виховувати культуру поведінки;

- виховувати базові якості особистості (самостійність, працелюбність, людяність, справедливість, самовладання, відповідальність);

- залучати дитину засобами мистецтва до національної та світової культур.

Навчальні:

- формувати пізнавальніуміння(аналізувати, порівнювати,узагальнювати; спостерігати, запам’ятовувати, осмислювати матеріал),

- формувати мовленнєві уміння (культуру слухання, запитування, висловлювання, налагодження спілкування);

- формувати контрольно-оцінні дії (здійснення найпростіших форм контролю власної діяльності, перевірки зробленого, внесення потрібних корективів, виправлення помилок, оцінювання зробленого).

Реалізація розвивальних, виховних та навчальних завдань потребує таких умов:

застосування індивідуального підходу, що досягається:

- комплектуванням груп з меншою кількістю дітей;

- різнобічним вивченням психологом, логопедом, педагогами індивідуальних особливостей розвитку кожної дитини та їх урахування в освітньому процесі;

- оптимальним узгодженням фронтальних, підгрупових, парних,

індивідуальних форм організації дитячої діяльності, колективно- та індивідуально-орієнтованих методів і прийомів освітнього процесу з урахуванням особливостей дизонтогенетичного розвитку та вікової своєрідності кожного періоду розвитку (раннього, молодшого, старшого дошкільного віку);

- забезпеченням поступового переходу від переважно індивідуальних форм роботи до підгрупових (у молодшому), і до колективних (у старшому дошкільному віці );

зорієнтованості розвивального-виховного процесу на особистість дитини на її індивідуальні та вікові особливості, що досягається:

- створенням для дитини умов доброзичливості, психологічної безпеки;

- прагненням педагога до безоціночного сприйняття дитини, розуміння її стану;

- педагогічним прогнозування, яке має будуватися на основі педагогічного оптимізму, бажанні в кожній дитині віднайти збережені психомоторні функції, позитивні сторони її особистісного розвитку, на які можна опертися в розвивально-виховному процесі;

- коректному і гуманному оцінювані динаміки розвитку дитини; при цьому порівнювати її досягнення не з іншими дітьми, а з її власними досягненнями на попередньому рівні розвитку;

- спрямуванням педагога на всебічну підтримку різних форм власної активності дитини (фізичної, пізнавальної, моральної, емоційно-ціннісної, комунікативно-мовленнєвої, ін.),

- створенням умов для пробудження і розвитку творчих сил, здібностей, інтересів, надання дитині можливості вибору (діяльності, іграшок, матеріалів, друзів тощо);

у процесі планування і здійснення навчально-виховної роботи треба керуватися такими принципами:

- дотримуватися прав дитини, визначених Конвенцією про права дитини: право на освіту, спрямоване, найперше, на розвиток особистості, розумових і фізичних здібностей людини, виховання поваги до прав людини у вільній державі; до права дитини на збереження своєї індивідуальності;

- діагноз і прогноз стосовно кожної дитини має бути предметом професійної таємниці спеціалістів. Це важлива умова професійної етики педагогічного і медичного персоналу дошкільного закладу; у корекційно-розвивальному вихованні і навчанні важливо розвивати позитивну унікальну неповторність кожної дитини, її індивідуальні здібності й інтереси, допомагати усвідомлювати свою самоцінність, розвивати почуття самоповаги з врахуванням реальної усвідомленості власних труднощів і проблем;

- всіляко залучати до корекційно-розвивальної роботи батьків, розробляючи і плануючи з ними освітню траєкторію дитини; стимулювати розумовий розвиток дитини з опорою на психічний стан радості, спокою, розкутості; поступово, проте систематично залучати дитину до оцінки власної діяльності;

- вчити дитину здійснювати перенос сформованого способу дії у схожі умови, переключатися з одного способу дії на інший, виконувати завдання з ознаками творчості й винахідливості;

- в корекційно-розвивальній роботі використовувати методики і прийоми з опорою на різні види діяльності-предметно-практичну, ігрову, елементарно-трудову, однак основну увагу приділяти розвитку ігрової діяльності як провідної в дошкільному віці.

Упродовж року практичним психологом проводитимуться корекційно-розвиткові послуги. Кількість занять на тиждень – 5 год.

Рекомендації щодо психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами
Рекомендації Заходи Період проведення Відповідальний за проведення
для вихователів За умови інклюзії участь у розробці індивідуальної програми розвитку (ІПР). Обмеження інтелектуальних та емоційних навантажень, запобігання перевтомленню. Створення відповідного розвивального середовища Навчальний рік Керівник КС, вихователі
для практичного психолога За умови інклюзії участь у розробці ІПР. Індивідуальні корекційні заняття з розвитку емоційно-вольової сфери» формування соціальних навичок. Навчальний рік Керівник КС, практичний психолог
для батьків За умови інклюзії участь у розробці ІПР. Співпрацювати з педагогами по виробленню єдиних вимог до виховання і навчання дитини. Виконувати додаткові вправи з дитиною Навчальний рік Керівник КС, батьки
Програма з корекційно-розвиткової роботи для вихованців ЗДО для дітей з особливими освітніми потребами

(затверджено наказом МОН від 12.04.13 № 1/11-6943)

№ п/п Назвакорекційно-розвитковоїпрограми
1 «Віконечко». Програма розвитку, навчання та виховання дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку / за ред. проф.Т.В.Сак. – 2012.– 238 с.

Методичні рекомендації щодо організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах

Інклюзивненавчання та виховання – це комплекснийпроцес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям зособливими освітнімипотребамишляхом організації їх навчання та виховання у навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей.

При організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах необхідно керуватися такими документами:

1. Постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 2015 р. № 530 «Про внесення змін до Положення про дошкільний навчальний заклад» .

2. Наказом Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров'я України від 06.02.2015 №104/52 «Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах».

3. Листом Міністерства освіти і науки України від 12.10.2015 року №1/9-487 «Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах».

4. Наказом Міністерства освіти і науки України від 04.11.2010 №1055 «Про затвердження Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів». { Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки N 544 ( z0821-16 ) від 20.05.2016 }.

1. Створення інклюзивних груп

Інклюзивні групи у дошкільних навчальних закладах створюються для забезпечення умов дітям з особливими освітніми потребами, у тому числі дітям з інвалідністю, для розвитку та навчання спільно зі своїми однолітками. Головна мета створення інклюзивних груп - задоволення соціальних та освітніх потреб, організація корекційно-розвивальної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю.

Інклюзивні групи можуть створюватися у дошкільних навчальних закладах України незалежно від підпорядкування та форми власності.

У своїй роботі дошкільні навчальні заклади, що мають інклюзивні групи, керуються Конституцією України, законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства освіти і науки України і Міністерства охорони здоров’я України, власним статутом. Особливістю організації інклюзивної групи в дошкільному навчальному закладі є забезпечення рівного доступу до дошкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю.

Звертаємо Вашу увагу на постанову Кабінету Міністрів України від 29 липня 2015 р. № 530 «Про внесення змін до Положення про дошкільний навчальний заклад» затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2003 р. № 305 (Офіційний вісник України, 2003 р., № 11, ст. 476; 2009 р., № 82, ст. 2772; 2011 р., № 92, ст. 3337; 2014 р., № 10, ст. 331).

ЗМІНИ, що вносяться до «Положення про дошкільний навчальний заклад»:

1. У пункті 3:

1) абзац шостий після слова «спеціальні» доповнити словом , «інклюзивні»;

2) доповнити пункт абзацами такого змісту:

«Для задоволення освітніх, соціальних потреб, організації корекційно-розвивальної роботи у складі дошкільних навчальних закладів можуть створюватися спеціальні та інклюзивні групи для розвитку дітей з порушеннями слуху, зору, мовлення, опорно-рухового апарату, інтелекту, затримкою психічного розвитку».

Рішення про створення інклюзивної групи (груп) у дошкільному навчальному закладі комунальної форми власності приймається органом управління освітою, у сфері управління якого перебуває відповідний навчальний заклад, державної форми власності - засновником (засновниками), приватної форми власності - власником (власниками).”.

2. Абзац другий пункту 6 викласти в такій редакції:

Комплектуються інклюзивні групи відповідно до нормативів, визначених «Положенням про дошкільний навчальний заклад» (затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 № 305), нового Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів (затверджений наказом Міністерства охорони здоров`я України від 24.03.2016 № 234), інших нормативно-правових актів та «Порядком комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах», санітарно-гігієнічних норм і правил утримання дітей у дошкільних навчальних закладах з урахуванням вікових (одновікові, різновікові), сімейних ознак та особливих освітніх потреб дітей і побажань батьків або осіб, які їх замінюють.

Для забезпечення ефективності навчально-виховного процесу наповнюваність інклюзивних груп має становити до 15 дітей, з них 1 - 3 дитини з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю, в залежності від складності порушення.

Діти з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю, можуть перебувати в інклюзивній групі дошкільного навчального закладу до 7 (8) років відповідно до висновку психолого-медико-педагогічної консультації залежно від рівня та ступеня порушення.

Адміністрація дошкільного навчального закладу інформує батьків дітей, які відвідують заклад щодо особливостей інклюзивного навчання, цілей та завдань, переваг інклюзії для всіх суб’єктів навчально-виховного процесу. Для батьків проводяться тематичні бесіди та надаються вичерпні роз’яснення щодо врахування особливостей розвитку дітей з особливими освітніми потребами, залучених в інклюзивні групи. Це сприятиме формуванню батьківської компетентності у спілкування з дітьми під час обговорення питань, що виникають унаслідок спілкування та групової взаємодії в дитячому колективі. Поінформованість всіх батьків сприятиме формуванню інклюзивних цінностей, що забезпечить дружню і позитивну атмосферу, сприятливу для всіх дітей.

2. Прийом дітей до інклюзивних груп

Прийом дітей до інклюзивних груп здійснюється керівником дошкільного навчального закладу протягом календарного року за наявності місць та на підставі заяви батьків.

До заяви батьків або осіб, які їх замінюють, додаються такі документи:

1. Медична довідка про стан здоров'я дитини з висновком лікаря про те, що дитина може відвідувати дошкільний навчальний заклад.

2. Довідка дільничного лікаря про епідеміологічне оточення.

3. Свідоцтво про народження (копія).

4. Копія медичного висновку про дитину-інваліда віком до 18 років (виданого лікарсько-консультативною комісією) або копія посвідчення особи, яка одержує державну соціальну допомогу, відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам».

5. Копія індивідуальної програми реабілітації дитини-інваліда.

6. Витяг із протоколу психолого-медико-педагогічної консультації з рекомендаціями.

7. Направлення місцевого органу управління освітою.

Перелік рекомендованих програм для роботи з дітьми, які мають особливі освітні потреби:

1. Програма розвитку дітей дошкільного віку зі зниженим слухом «Стежки у світ» (авт. - Жук В.В., ЛитовченкоС.В., МаксименкоН.Л. та ін. ).

2. Програма розвитку глухих дітей дошкільного віку (авт. - ЛуцькоК.В.).

3. Програма розвитку дітей дошкільного віку з розумовою відсталістю «Розвиток мовлення», методичні рекомендації (авт. - Блеч Г.О.).

4. Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом «Розквіт» (авт. - СкрипникТ.В. та ін.).

5. Програма розвитку дітей дошкільного віку зі спектром аутичних порушень (авт. - ШульженкоД.І., Островська К.О., Рибак Ю.В. та ін.).

6. Програма розвитку дітей дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату ( заг. ред. ШевцовоїА.Г.).

7. Програма розвитку дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку від 3 до 7 років «Віконечко» ( за заг. ред. - СакТ.В.).

8. Програма розвитку дітей дошкільного віку з важкими порушеннями зору (авт. - ГудимІ.М. та ін).

9. Програмно-методичний комплекс «Корекційна робота з розвитку мовлення дітей п’ятого року життя із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення» ( авт. - РібцунЮ.В.).

10. Програмно-методичний комплекс «Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення» ( авт. - Бартєнєва Л.І. ).

11. Програмно-методичний комплекс «Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення» (авт. – Рібцун Ю. В.).

12. Програма розвитку дітей дошкільного віку з розумовою відсталістю «Формування соціальних навичок», методичні рекомендації (авт. – Висоцька А. М.).

13. «Довкілля і розвиток мовлення», програма розвитку дітей дошкільного віку з розумовою відсталістю, методичні рекомендації (авт. – Міненко А.В., Мякушко О.І.).

14. «Фізичне виховання і основи здоров`я», програма розвитку дітей дошкільного віку з розумовою відсталістю, методичні рекомендації (авт. - Гладченко І.).

15. «Фізичне виховання», програма розвитку дітей дошкільного віку з розумовою відсталістю, методичні рекомендації (авт. – Бобренко І.).

16. «Музичне виховання», програма розвитку дітей дошкільного віку з розумовою відсталістю, методичні рекомендації (авт. – Василевська О. та ін.).

17. «Образотворча діяльність», програма розвитку дітей дошкільного віку з розумовою відсталістю, методичні рекомендації (авт. – Трикоз С.).

Парціальні програми

1. «Казкова фізкультура», програма з фізичного виховання дітей раннього та дошкільного віку (авт. - Єфименко М. М.).

2.«Горизонтальний пластичний балет (пластик-шоу)», програма з фізкультурно-корекційної роботи у дошкільних навчальних закладах за авторською естетико-оздоровчою системою (авт. – Єфименко М.М., Мельниченко Ю.В.).

3. «Вчимося жити разом», програма з розвитку соціальних навичок ефективної взаємодії дітей від 4 до 6-7 років (авт. – Піроженко Т. О., Хартман О. Ю.).

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень